Psicología Educativa -  Educational Psychology Psicología Educativa -  Educational Psychology
Psicología Educativa 23 (2017) 123-7 - Vol. 23 Núm.2 DOI: 10.1016/j.pse.2017.05.002
An integrated computer system for teaching Psychology
Un sistema informático integrado para enseñar psicología
Javier González Marqués, , Carlos Pelta
Complutense University of Madrid, Spain
Recibido 19 diciembre 2015, Aceptado 02 mayo 2017
Abstract

PSICO-A is a computer system for teaching Psychology. It is especially indicated for secondary school students and students in first year of a Psychology degree. It is an innovative system as it is the first integrated computational system designed for teaching educational psychology units. PSICO-A integrates various tools and educational influences: it introduces concept maps, free recovery of memory, an effective mechanism of “feedback”, simulations and digital games and looks into the student's metacognitive abilities. Its computational architecture is modular and integrates an analyzer that helps the teacher to collect data. We have evaluated this system, confirming a significant improvement in a lot of learning variables.

Resumen

PSICO-A es un sistema informático para la enseñanza de la psicología. Está especialmente indicado para estudiantes de psicología de secundaria y del primer curso del grado. Es un sistema innovador porque es el primer sistema computacional integrado para la enseñanza de unidades didácticas de psicología. PSICO-A integra varias herramientas e influencias educativas, introduce mapas conceptuales, recuperación libre del recuerdo, un mecanismo efectivo de “feedback”, simulaciones y juegos digitales e indaga en las capacidades metacognitivas de los estudiantes. Su arquitectura computacional es modular e integra un analizador que ayuda a que el profesor obtenga los datos. Hemos evaluado este sistema, confirmándose una considerable mejora en numerosas variables del aprendizaje.

Keywords
PSICO-A, Computer system, Educational psychology
Palabras clave
PSICO-A, Sistema informático, Sistema educativo
Psicología Educativa 23 (2017) 123-7 - Vol. 23 Núm.2 DOI: 10.1016/j.pse.2017.05.002