Psicología Educativa -  Educational Psychology Psicología Educativa -  Educational Psychology
Psicología Educativa 23 (2017) 63-72 - Vol. 23 Num.1 DOI: 10.1016/j.pse.2016.09.002
Autoeficacia para el aprendizaje de la investigación en estudiantes universitarios
University students’ self-efficacy for learning how to conduct research
Marco Criolloa, Marcos Romeroa, Tomás Fontaines-Ruizb,,
a Universidad Técnica de Machala, Ecuador
b Universidad de Oriente, Venezuela
Received 17 September 2015, Accepted 16 September 2016
Resumen

El objetivo del estudio fue analizar la autoeficacia para el aprendizaje de la investigación que tienen los estudiantes universitarios y de qué manera estas ideas interactúan con sus concepciones respecto a la investigación. La muestra la constituyen 1.304 estudiantes de la Universidad Técnica de Machala, Ecuador, a los cuales se les aplicó un inventario de autoeficacia para el aprendizaje de la investigación. Los resultados indican que las ideas de autoeficacia están en proceso de formación. El estudiante ve la investigación como requisito para continuar su progresión profesional, de allí que se concibe más como producto que como proceso. Hay un relativo interés y autoconfianza para investigar. Se determinó que las ideas de eficacia de modo lineal no cambian las nociones de investigación que tienen los estudiantes y que los imaginarios de la universidad condicionan la fuerza y dirección de las creencias personales en la capacidad de aprender a investigar.

Abstract

The aim of this study was to analyze the university students’ self-efficacy for learning how to conduct research and how these ideas interact with their conceptions about research. The sample was made up of 1,304 students from Universidad Técnica de Machala, Ecuador. A questionnaire about self-efficacy for learning how to conduct research was applied to these students. The results of this study show that the ideas of self-efficacy are being formed. Students see research as a requirement for continuing their professional career; therefore, it is from that idea that research is conceived more as product than as a process. There exists a relative interest and confidence in conducting research. As a result, it has been determined that ideas of efficacy in the linear model do not change the research notions that university students have. It was also found that university social representations determine the strength and direction of personal beliefs in the ability to learn how to conduct research.

Palabras clave
Autoeficacia, Aprendizaje de la investigación, Estudiantes universitarios, Autoconfianza, Interés
Keywords
Self-efficacy, Research learning, University students, Self-confidence, Interest
Psicología Educativa 23 (2017) 63-72 - Vol. 23 Num.1 DOI: 10.1016/j.pse.2016.09.002