Psicología Educativa -  Educational Psychology Psicología Educativa -  Educational Psychology
Psicología Educativa 23 (2017) 19-27 - Vol. 23 Num.1 DOI: 10.1016/j.pse.2017.02.003
The impact of perseverance and passion for long term goals (GRIT) on educational achievements of migrant children: Evidence from Tatarstan, Russia
El impacto de la perseverancia y pasión por las metas de largo plazo (GRIT) en los éxitos educativos de niños migrantes: evidencia desde Tartaristán, Rusia
Edgar Demetrio Tovar-Garcíaa,b,, , ,
a National Research University Higher School of Economics, Moscow, Russia
b Universidad de Monterrey, Mexico
Received 05 October 2016, Accepted 01 February 2017
Abstract

This article empirically studies the impact of perseverance and passion for long term goals (GRIT) on educational achievements. Specifically, the study compares GRIT levels between migrants and native school students, and tests the role of GRIT in explaining school achievements of migrants. Based on regression analysis and using a sample of 2,003 ninth graders, including 178 migrants from the Republic of Tatarstan, Russia, the results did not suggest an educational gap between native students and first generation migrants, ethnic Tatar migrants, and those from Central Asia. In addition, GRIT has significant effects in explaining the educational achievements of these migrant groups. On the contrary, the findings suggest that native students outperform their ethnic Russian migrant peers.

Resumen

Empíricamente se estudia el impacto de la perseverancia y pasión por las metas de largo plazo (GRIT) sobre los éxitos educativos. Específicamente, se comparan los niveles de GRIT entre escolares migrantes y nativos y se analiza el papel que juega GRIT en la explicación de los éxitos escolares de los migrantes. Con base en el análisis de regresión y una muestra de 2.003 escolares en el noveno grado, de los cuales 178 son migrantes en la Republica de Tartaristán, Rusia, los resultados no sugieren la existencia de una brecha educativa entre los estudiantes nativos y los migrantes de primera generación migrantes tártaros y con aquellos provenientes de Asia Central. Además, GRIT tiene efectos significativos para explicar los éxitos educativos de estos grupos de migrantes. Por el contrario, los hallazgos sugieren que los estudiantes nativos superan a sus compañeros migrantes rusos.

Keywords
Educational achievement, Migration background, GRIT, Tatarstan, Russia
Palabras clave
Éxito educativo, Origen migratorio, GRIT, Tartaristán, Rusia
Psicología Educativa 23 (2017) 19-27 - Vol. 23 Num.1 DOI: 10.1016/j.pse.2017.02.003