Psicología Educativa -  Educational Psychology Psicología Educativa -  Educational Psychology
Psicología Educativa 23 (2017) 73-80 - Vol. 23 Num.2 DOI: 10.1016/j.pse.2017.05.007
Cybergossip and cyberbullying during primary school years
El cibercotilleo y el ciberacoso en la enseñanza primaria
Inés C. López-Pradas, Eva M. Romera, , José A. Casas, Rosario Ortega-Ruiz1
University of Córdoba, Spain
Received 22 December 2016, Accepted 02 May 2017
Abstract

The use of social networking sites and instant messaging apps, despite playing a key role in building social relations, poses a risk, such as cybergossip. This research focused on the study and measurement of the cybergossip phenomenon and the psychometric properties of the Cybergossip-Q-Primary instrument. Cybergossip involvement in the development of cyberbehaviours performed in cyberbullying was analyzed. The European Cyberbullying Intervention Project Questionnaire (ECIPQ) was adapted to primary school-age children. The sample comprised 866 students (52.9% girls) with ages ranging from 10 to 13years (M=11.21, SD=0.90). Using both exploratory and confirmatory factor analyses, the fit of a one-dimensional structure for the cybergossip instrument and a two-dimensional structure for cyberbullying (cyberaggression and cybervictimization) were contrasted. A structural equations analysis revealed a significant relationship between cybergossip and cyberbullying. The results in relation to cybergossip, cyberaggression, cybervictimization, and the consequences of misinterpreting information are discussed.

Resumen

A pesar de que la utilización de redes sociales y de aplicaciones de mensajería instantánea juega un papel muy importante para establecer relaciones sociales, supone riesgos como el cibercotilleo. Esta investigación se ha centrado en el estudio y medición de este fenómeno y de las propiedades psicométricas del cuestionario de cibercotilleo, Cybergossip-Q-Primary. Se analiza la implicación del cibercotilleo en la formación de los cibercomportamientos presentes en el ciberacoso. Se adaptó el Cuestionario del Proyecto Europeo de Intervención en el Ciberacoso a niños en edad escolar. La muestra constaba de 866 alumnos (el 52.9% niñas) en edades comprendidas entre los 10 y 13 años (M=11.21, DT=0.90). Mediante análisis factoriales exploratorio y confirmatorio se contrastó el ajuste de una estructura unidimensional en el instrumento de cibercotilleo y bifactorial en el de ciberacoso (ciberagresión y cibervictimización). El análisis de ecuaciones estructurales mostró una relación significativa entre el cibercotilleo y el ciberacoso. Se comentan los resultados relativos al cibercotilleo, la ciberagresión y la cibervictimización, así como las consecuencias que conlleva malinterpretar la información.

Keywords
Gossip, Cybergossip, Cyberaggression, Cybervictimization, Primary education
Palabras clave
Cotilleo, Cibercotilleo, Ciberagresión, Cibervictimización, Enseñanza primaria
Psicología Educativa 23 (2017) 73-80 - Vol. 23 Num.2 DOI: 10.1016/j.pse.2017.05.007
Cookies Policy
x
To improve our services and products, we use cookies (own or third parties authorized) to show advertising related to client preferences through the analyses of navigation customer behavior. Continuing navigation will be considered as acceptance of this use. You can change the settings or obtain more information by clicking here.